דרך רמתיים 52 הוד השרון טלפון 09-7406064 פקס 09-7406076 פייסבוק מפת הגעה

שעות פתיחה בימים א'-ה' מ-8:30 עד 13:30 ומ-16:00 עד 19:00 ביום ו' מ-8:30 עד 13:00

מסכי מחשב וראייה

מסכי מחשב – אתגר חדש למערכת  הראייה:

ליותר מחצי מהמשתמשים במחשב יש סימפטומים הקושרים במישרין או בעקיפין למאמץ שעבודה זו גורמת לעיניים. בין הסימנים הללו  אפשר למנות את עייפות העיניים, כאבי הראש, טשטוש ועוד. יתכן שגם תלונות על עייפות כללית, יעילות פחותה ודברים נוספים הקשורים לכך גם כן.

בהרבה מן המקרים, אפשר להקל על סימפטומים אלה, באמצעות אחד או יותר מן האמצעים הבאים:

  • עיצוב נכון של תחנת העבודה

  • תנוחה נכונה

  • משקפיים שהותאמו לשימוש מול מחשב

  • תרגילי עיניים

גם מי שנהנה מראיה טובה לרחוק עלול לפתח בעיות כתוצאה מעבודה מקרוב ומול מחשב.  על אף שיצרני המחשבים והמסכים שיפרו עם הזמן את תוצרתם, משתמשי מחשב בכל זאת עלולים לגלות שבעיות ראייה מקרוב שכבר קיימות אצלם ואולי לא מורגשות, מוכפלות מול מחשב. הסיבות לכך יכולות להיות: שאותיות או מספרים הם לעיתים מטושטשים, שבחלק מהעבודות מול מחשב  דרושות תנועות עיניים ושינויי פוקוס רבים ומורכבים יותר ולעיתים גם בגלל תאורה לא נכונה ומקורות סינוור והשתקפויות.

 

רשימת סימפטומים:
מאמץ יתר על מערכת הראייה יכול להיות המקור של הרבה סימפטומים באופן ישיר או בעקיפין. עייפות העיניים היא סימפטום ישיר נפוץ. צורך בשינויי תנוחה ומאמץ בשרירים הינם סימפטומים שיכולים לנבוע מעיצוב לא נכון של תחנת העבודה.

 

סימפטומים ישירים:

  • כאבי ראש במהלך השימוש במחשב ואחריו

  • תחושה של מאמץ בעיניים

  • עיניים מגורות

  • טשטוש ראיה

  • איטיות בביצוע שינוי פוקוס בהעברת המבט מהמסך או חומר המקור לעצמים מרוחקים

  • איבוד המקום לעיתים קרובות בשינוי מבט בין המסך ובין חומר המקור

  • קושי לראות ברור מרחוק אחרי עבודה ממושכת עם מחשב

  • ראייה כפולה

  • שינויים בראיית צבעים

  • משקפיים נוכחיים אינן מקלים על הסימפטומים

 

סימפטומים בלתי ישירים:

  • מתיחות או כאב בצוואר או בכתף

  • כאבי גב

  • יתר עייפות גופנית לאחר שימוש במחשב

  • יתר עצבנות לאחר שימוש במחשב

  • כאבי ידיים, פרק כף היד, או הכתפיים בעבודה מול מחשב

  • ירידה ביעילות חזותית ועלייה במספר הטעויות

 

 הצעות לעיצוב תחנת העבודה:

ביצוע שינויים בתחנת העבודה, אם הוא אפשרי, יכול להקל על הרבה מבעיות הראייה השכיחות מול מחשב.

  • עדיף שהמקלדת המסך וחומר המקור יהיו שלושתם במרחק שווה מהעיניים.

  • יש למקם את המסך מעט נמוך יותר (כעשרים מעלות) מגובה העיניים. רצוי שחומר המקור יהיה בגובה המסך ולא רחוק ממנו.

  • הגובה הרצוי למקלדת הוא זה המאפשר לכם להחזיק את פרק כף היד ואת האמה במקביל לרצפה.

  • יש לבחור בכיסא שתומך בצורה נכונה בגב, ושניתן לכיוונון בקלות.

  • כוונו את גובה הכיסא כך שכפות הרגלים מונחות על הרצפה, שהשוקיים מקבילות לרצפה.

  • יש לכוון את הבוהק והקונטרסט של המסך לנוחיות המקסימאלית של המשתמש

  • יש להימנע מהבדלים גדולים מידי ברמת התאורה. לכן רצוי שהיחס בין בהירות המסך ורמת התאורה על חומר המקור, ובין רמת התאורה של הרקע המיידי יהיה לא יותר מ -1:3 או 3:1. וכן אין לאפשר הבדל בין מסך וחומר מקור ובין רקע החדר הרחוק יותר ביחס של יותר מ- 1:10 או 10:1

  • אם יש צורך במנורה להאיר את חומר המקור, רצוי שזאת תהיה ניתנת לכיוונון כך שהאור יאיר את הדף בלי לגרום לסינוור העיניים ולהחזרי אור מהמסך.

  • סינוור והחזרי אור מהמסך יש להקטין או לבטל ע"י תזוזת המסך או הטייתו. למנורות תקרה ייתכן שצריך להקטין כיסוי מיוחד כדי למנוע סינוור ישיר לעיניים. השתדלו לא לשבת מול חלון או מקור אור מסנוור.

  • רצוי שלמשתמש המחשב יהיה שטח פנוי מעבר למחשב שמאפשר מבט למטרות רחוקות מפעם לפעם במהלך העבודה.

  • יש לנקות את מסכי המחשב לעיתים קרובות שכן הם מתכסים באבק

  • יש לקחת הפסקות קצרות לעיתים מזומנות (רבע שעה כל שעתיים). בעבודה מאומצת ביותר, ייתכן שצריך להפסיק עבודה מול המחשב אחת לשעה.

סוף דבר
אם אתם סובלים מאחד מהסימפטומים של בעיות ראייה הקשורות לשימוש במחשב, היבדקו אצל אופטומטריסט. יישום המלצותיו עשוי להקל על הבעיות ולאשפר עבודה נעימה ופוריה יותר.